Adaptacja jest procesem wielopłaszczyznowym, w konsekwencji którego następuje przystosowanie do nowego środowiska, do nowych sytuacji i warunków. Dla małego dziecka takim nowym otoczeniem jest niewątpliwie przedszkole. Dziecko styka się z wieloma zmianami, m.in. inne oczekiwania, zmiana przyzwyczajeń, rytmu dnia, nauka obcowania z innymi dorosłymi i z rówieśnikami. W celu zwiększenia szansy na sukces adaptacyjny, dobrze jest odpowiednio wcześnie przygotować malucha na to doświadczenie. By pomóc dziecku przejść ten trudny okres, oferujemy zajęcia adaptacyjne, dzięki którym dzieci i rodzice mają sposobność poznać miejsce i zwyczaje u nas panujące, uczestniczyć wspólnie w życiu przedszkola, poznać nauczycieli oraz nowych kolegów i koleżanki.

            Zajęcia te są szczególnie potrzebne dzieciom, którym nowe rzeczy przychodzą z trudem, które potrzebują więcej czasu, aby oswoić się z nowym otoczeniem i sytuacją. Dlatego też celem niniejszych zajęć jest ułatwienie dziecku wkroczenia w świat grupy przedszkolnej, poradzenia sobie z dużą ilością zmian i oczekiwań.

             W początkowym okresie pobytu w przedszkolu mogą pojawić się trudności, które przeżywać będą rodzice i dziecko. Każdemu z nas zależy na tym, by dziecko czuło się w przedszkolu dobrze, bezpiecznie i komfortowo. Oddając je na cały dzień pod opiekę wykwalifikowanych, ale bądź co bądź obcych nam i maluchowi osób, mamy często poczucie dyskomfortu i wyrzuty sumienia. W końcu oddajemy nasz ukochany skarb w obce ręce. Każdy ma prawo martwić się o swoją pociechę. By było lepiej, potrzebne są pozytywne doświadczenia i czas, aby zaakceptować nową rzeczywistość i przystosować się do niej.

Każdy rodzic może pomóc swojemu w adaptacji. Jak? Mianowicie:

  • już wcześniej rozmawiać z nim o zmianach, jakie je czekają. Z cierpliwością i spokojem odpowiadać na pytania i wątpliwości;
  • wybrać się wcześniej z dzieckiem do przedszkola, zwiedzić je;
  • spacerować w kierunku przedszkola-droga ta nie będzie mu obca,będzie czuł się pewniej;
  • starać się włączyć dziecko w zakup przedszkolnej wyprawki, by miało możliwość wybrania kapci, worka, piżamy,itd;
  • ubierać dziecko wygodnie;
  • podpisać wszystkie ubrania dziecka, które pozostają w przedszkolu, kapcie (pełne najlepiej na rzepy), buty niesznurowane, by samodzielnie mogło je odnaleźć i włożyć;
  • stosować raczek krótkie pożegnania – choć nie raz nie jest to proste;
  • nie okazywać dziecku własnych rozterek przy pozostawianiu go w przedszkolu, niczego nie obiecywać – dzieci pamiętają;My ze swojej strony zapewniamy, że każda nauczycielka w naszym przedszkolu czeka na Państwa pociechy z szeroko otwartymi ramionami, wita je życzliwym uśmiechem i sercem na dłoni.